keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Varaslähtö kesään: Rusketus purkista!

rusketus

Heippa! Aina silloin tällöin tulee sieltä täältä kyselyjä; miten oot noin ruskee? (tai miten oot noin oranssi..) Miten pysyt ruskettuneena ympäri vuoden? Mitä tuotteita käytät? Määpä kerron teille salaisuuden. Mun rusketus tulee pääsääntöisesti purkista! Kesäaikaan auringosta. :) Ei se oikeastaan mikään salaisuuskaan ole, enkä mää sitä häpeile, itseruskettavat ovat kuuluneet mun vakiovarusteisiin jo vuosia! Mää olen käyttänyt itseruskettavia säännöllisesti jo monta vuotta, kaikkina vuoden aikoina. Enkä vaan osaa olla ilman. Olen himokäyttäjä. Mulle ne on ihan yhtä tavallisia ja välttämättömiä, kuin kosteusvoiteet tai vaikka deodorantti. Vaikea olla ilman. Ja mun mielestä ruskettunut iho näyttää vaan niin paljon paremmalta kuin ei ruskettunut, joten siksi pyrin jäljittelemään sitä purnukoiden voimin. 

Olen joskus aiemminkin teille kertonut, että olen joskus harrastanut itseni grillaamista solariumeissa aika tiuhaan tahtiin ja polttanut itseni pahasti. Kadun sitä, että olen joskus aivan typeryyttäni polttanut solariumissa itseni ja leikkinyt terveydelläni. Sen jälkeen olen helposti palanut monta kertaa myös auringossa. Ennen solariumissa palamistani en ollut koskaan aiemmin kärähtänyt auringossa, vaan olen aina ruskettunut ja kestänyt aurinkoa hyvin. Enää ei kestä. Jossain vaiheessa onneksi sitten tajusin, miten epäterveellistä solariumissa käyminen on ja ennemmin tai myöhemmin, siitä sais vielä jonkun ihosyövän. Ei kiitos houkuttele yhtään. Jos mun on aivan pakko aina repiä se rusketus jostakin, niin mieluummin hankin sen sitten purkista. Huomattavasti terveellisempi vaihtoehto. En siis suosittele solariumeja kenellekään ja toivon, että lopetatte jokkainen sen touhun heti! Mutta varmaan sama kun saarnaisit tupakoitsijalle, että heitäppä ne röökit mäkeen, ota tosta nikotiinipurkka.. 


itseruskettavat

Noooh, mutta. :) Mitäs itseruskettavia olen sitten käyttänyt ja kokeillut? Peruskauppojen hyllyiltä moniakin. Muutama vuosi sitten tutustuin kavereiden suosituksesta Simin Solstice Self Tanning -suihkeeseen ja siitä tuli heti mun lemppari. Se on oikeasti tosi hyvä itseruskettava ja onkin ollut mulla käytössä monta vuotta! Luonnollinen rusketus, ei liian tujakka, riittoisa pullo, kuivuu todella nopeasti (paras ominaisuus!) ja on tuoksuton. Saman merkin pumppupullo voidemaista on myöskin hyväksi todettu, mutta tykkään itse kuitenkin enemmän suihkeesta. Solsticea saa verkkokaupoista ja ainakin joistain kampaamoliikkeistä, itse olen hankkinut sitä LS-Stylestä täältä Oulusta. 

Vaihtoehtoisesti olen välillä käyttänyt myös Yves Rockerin suihkutettavaa ja voidemaistakin itseruskettavaa, mutta niitä ei minulla nyt tällä hetkellä ollut enää, niin eivät näy kuvissa. Niillä olen myös nätin rusketuksen saanut aikaan. 

Uutena tuttavuutena on sitten tämä Lorealin Sublime Bronze Fresh Self Tanning -geeli, jota löytyy perus tavarakaupoista. Tykästyin tämän itseruskettavan lopputulokseen, rusketus tarttui tosi hyvin jo ensimmäisellä kerralla, eikä sitä tarvinnut lisäillä useampina päivinä putkeen. Jäljittelee ihon oman melaniinin väriä, joten takaa luonnollisen rusketuksen. Geeli tekee ihosta ihanan pehmeän ja silkkisen. Miinuksena tahmea koostumus ja vähän hitaampi kuivuminen. 


sublime bronze

Itseruskettavillakin voi siis saada kauniin ja luonnollisen rusketuksen aikaan. Toki niiden kanssa voi helpostimyös mokatakin, monella eri tavalla (joo on hyvin tuttua itsellenikin!). Kyllä niitä kämmejä sattuu mullekin vielä tänä päivänäkin aina joskus silloin tällöin. Mutta muutaman perusasian kun pyrkii pitämään mielessään itseruskettavien kanssa läträtessä, niin ei voi ainakaan kovin pahasti mennä vikaan. Tässä muutama vinkki!

 Kuori iho kauttaaltaan aina ennen itseruskettavien levittämistä (kotitekoisena kuorintana voi käyttää esim. käytettyjä kahvinpuruja, sokeria tai vaikka suolaa +hunajaa+öljyä). Lopputuloksesta tulee tasaisempi kun kuollut ihosolukko ei ole tukkeutuneena tiellä!

Kosteuta ihon kuivat kohdat kevyesti (polvet, kyynärpäät, kämmenet tai muut kuivuneet kohdat). Kokonaan ei kuitenkaan kannata itseään rasvata, muuten itseruskettavasta ei saa parasta mahdollista hyötyä.

♥ Levitä itseruskettavaa huolellisesti ja tasaisesti joka paikkaan, pyörivin liikkein, ei hutiloiden. Näin vältät rannut ja läiskät. Suihkeetkin kannattaa levittää käsin. Jalkapöytiin ja varpaisiin levitä häivyttäen, jätä kämmeniin vielä levittämättä.

Pese kädet kunnolla ja välittömästi kun olet lopettanut levittämisen, mutta varo räiskeitä! En voi tarpeeksi korostaa tätä käsienpesua, kun itselläni ainakin itseruskettava meinaa aina jämähtää lujasti juurikin käsiin, siis kämmeniin ja sormiin. Tavallinen käsienpesu ei riitä, kannattaa ottaa avuksi vaikka märkä pyyhe tai kynsiharja, kunnolla saippuaa ja parin minuutin käsien jyyssääminen kauttaaltaan. Kuivaa kädet varovaisesti, älä valuta vettä käsiä pitkin ettei tule rantuja.

♥ Levitä pieni nokare itseruskettavaa sitten kämmenelle ja hiero kämmeniä vastakkain, levitä näin tasaisesti ympäri kämmeniä, ulkosyrjiä ja ranteita. Vältä kuitenkin kämmenten sisäpuolia.

♥ Pyyhkäise hieman kostealla pyyhkeellä vielä kyynärpäät ja polvet (rusketus tarttuu näihin kuiviin kohtiin useimmiten aika tummasti)

Anna kuivua ennen kuin pukeudut. Noin tunteroinen on melko sopiva kuivumisaika, mutta riippuu tietenkin itseruskettavasta. Kannattaa suosia itseruskettavan levityksen jälkeen väljiä vaatteita.

♥ Muista, että lopullisen värin kehittyminen saattaa kestää monta tuntia.

♥ Toista halutessasi seuraavana päivänä.


rusketus1


Jos ei muuten käytä itseruskettavia, niin niillähän voi ainakin hieman valmistautua ja ottaa pienen varaslähdön kesään. Mukavampi varmaan näyttäytyä sitten siellä rannallakin kun on valmiiksi jo vähän väriä pinnassa. ;) 


Onko teillä omia suosikki itseruskettavia tai kertoa joitakin muita vinkkejä niiden käytöstä? :) Käytättekö ylipäätään itseruskettavia ollenkaan?

17 kommenttia:

  1. Täällä käytetään myös ympäri vuoden. Talvella tosin vaan kasvoilla ja käsissä. Tääkin on sellanen kyllä mihin jää koukkuun. Itse käytän Doven asteittain ruskettavaa kosteusvoidetta. Lähempänä kesää sit alotan muulle vartalolle levittämisen. Hyvä vinkki tuo miten kädet kannattaa käsitellä. Mulla tahtoo kynnetkin ottaa sitä väriä ja ei näytä oikeen kivalta sit ilman kynsilakkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos sait tästä uusia vinkkejä! :) Joo mää olen kans joskus käyttänyt sitä Doven asteittain ruskettavaa kosteusvoidetta, mutta tykkään kyllä enemmän vähän tujummista itseruskettavista ;)

      Poista
  2. Suihkurusketus on mulle mieleisin, siitä tulee tasainen väri ja lähtee tasaisesti pois. Kandee kokeilla. välillä käytän kasvoille tarkoitettua itseruskettavaa kun viellä ei oo oikeen pystyny ilman takkia ulkona liikkuu joten kasvot on kyllä pistetty päivittyneiksi. Geeli on ollu helppo levittää illalla ja aamulla hyvä tasainen rusketus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suihkurusketusta minäkin haluaisin joskus kokeilla! :)

      Poista
  3. Ah, mä rakastan ruskettunuttua ihoa yli kaiken! Aina tasaisin väliajoin ostelenkin kaikenlaisia voiteita, viimeksi esim. Vita Liberatan Moussen, joka on kyllä kaikista itseruskettavistani ollut tähän mennessä paras (ja kallein...). Aina, kun näen itseni ruskeana peilistä, ajattelen että hitsi, nyt kyllä alan tekemään tätä säännöllisesti, kunnes: täydellisesti levitetty väri ei olekaan niin täydellinen seuraavana päivänä (läikkiä ja rantuja), ja mikä pahinta, vaikka levityksestä olisi 3h aikaa ennen sänkyyn menoa, lakanat ovat silti aamulla oranssit ja joskus melkein pilalla....

    Siksi siis kysynkin, että mihin aikaan yleensä levität itseruskettavan, illalla/aamulla? Pysyykö sulla väri oikeasti hyvin useamman päivän? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi minäkin haluaisin kokeilla sitä Vita Liberatan moussea! Olen kuullut siitä paljon hyvää, mutta hinta vähän kirpaisee.

      Hmm voi ei, mikähän siinä sitten menee vikaan jos tulee läikkiä! :o Olethan muistanut kuoria ihon ennen itseruskettavan levitystä? Voisit kokeilla myös ensin levittää alle kosteusvoidetta kevyesti. :) Itse juurikin levitän rusketusvoiteet aina yleensä illalla ennen nukkumaan menoa, mutta annan sen ensin kuivua tunnin tai pari. Kannattaa suosia mahdollisimman tummia lakanoita itseruskettavan levityksen jälkeen, niin ei pilaa nättejä vaaleita lakanoita!

      Kyllä mulla pysyy rusketus hyvänä useammankin päivän. :) Kannattaa myös kosteuttaa ihoa päivittäin kosteusvoiteella, niin rusketus pysyy pitempään ja paremman näköisenä.

      Poista
  4. Meillä oli töissä suihkerusketus ja myös noita simin itseruskettavia joita myös ite käytin ja ne on oikeestaan parhaita itseruskettavia joita mä oon testannu..ja oon testannu oikeesti varmaan kaikki :DD Mulla oli aikoinaan semmonen "pakko olla ruskea" vaihe ja mä grillasin itteeni auringossa, solkussa ja lisäksi käytin itseruskettavaa. Olin kyllä tosi tumma :) Nykysin oon sitä mieltä, että suomalainen vaalea iho on myös aika kaunis eikä mun oo pakko olla tumma ympäri vuoden :D Mä koin semmosen valaistumisen ulkomailla ku thaikku rouva sano miten hassua ku ne haluaa vaalentaa ihoansa ja me valko ihoset tummentaa :D Mietin et miksi pitäsi muuttaa sitä mitä luoja on suonu.. aika hauskaa itte asiassa ku alkaa tarkemmin miettimään. Kyllä mä silti ihaiken kauniisti ruskettuneita ihoja..ei voi mitään :D Ja varmaan sitä tulee taas kesällä otettua aurinkoa, mutta enää se ei ole semmosta pakonomaista :) Terveisin Tania ja 28 ryppyä :`D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kuulostaa tutulta tuommonen "pakko olla ruskea" -vaihe.. :D Hmm totta, kyllä vaaleakin iho on kaunis ja pitäisi enemmän osata arvostaa sitä mitä luonnostaan on. Mutta se on kyllä hassua miten ihannoidaan ja tavoitellaan sitä mitä meillä ei ole ja toisilla on, niin kuin just tuo että tummaihoiset haluaa vaaleamman ihon, vaaleaihoiset taas tummemman ihon. :D Niin se vaan menee. :D Mutta kiva kuulla Tania, että et enää mieti ruskettumista pakonomaisesti ja osaat olla tyytyväinen siihen mitä luonnostaan jo olet! :)

      Poista
  5. Itelläni ollut kans viimesimänä kokeilussa toi Lorealin Sublime Bronze Fresh Self Tanning -geeli ja oon ite tykänny siitä todella paljon. Lähinnä sen takia, että se ei haise niin pahasti iholla itseruskettavalta ja ite oon kokenu että koostumun on mielyttävä ja nopeesti kuivuva. Oon aikasemmin käyttänyt mm. Doven asteittain säyttää voidetta, joka haisee p*skalta pitkään iholla eikä kuivu millään :'D Mut kiva saada tietoa vähän muistakin, jos uskaltais taas kokeilla uusia tuotteita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heheeh, totta! :D Mää olen vaan niin tottunut tuohon Simin Solsticeen supernopeaan kuivumisaikaan, niin siksi tuon Sublime Bronzen kuivumisaika tuntuu minusta ehkä vähän pitkältä siihen verrattuna.. :D Mutta kiva jos sait tästä uusia vinkkejä! :)

      Poista
  6. Mua niin pelottaa käyttää itseruskettavaa että se ei levity tasaisesti tai jää kauheet rajat. Lisäksi se ylläpitäminen, miten se lähtee kulumaan herättää kysymyksiä. Ehkä suihkurusketus ois ihan kiva kokemus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suihkurusketus on varmastikin helpompi ja vähän "turvallisempi" vaihtoehto ensikertalaiselle. :D Mutta rohkeasti vaan kokeilemaan! :) Kannattaa varmaan ensin etsiä käsiin joku mikä ruskettaa vähän miedommin ja sopii paremmin vaalealle iholle. :)

      Poista
  7. Vitsi mää muistin just nyt että näin sut viime lauantai-sunnuntai välisenä yönä siel heinäpääs..:D oottelin kyytiä ja kävelit siitä ohi ja taidettiin puhua jotain :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. O-ouu :D Joo on mullakin joku tosi hatara muistikuva, että jonkun olen jossain varmasti nähnyt, mutta siinäpä se, muuta en muista :'D Taisi olla vähän vauhdikas ilta..

      Poista
  8. Tuleeko sulla ikinä pieniä länttejä tai epätasaisuuksia kun rusketus on ollut jonkin aikaa? :)

    VastaaPoista
  9. No kyllä joskus saattaa lähteä sillälailla epätasaisesti kulumaan, mutta yleensä se kyllä lähtee tasaisesti haalenemaan. :D

    VastaaPoista
  10. Miten sä levität selkään rusketuksen?:) Ei ittellä ainakaa kädet taivu niin hhvin että sais joka paikkaan sen ja tasasesti :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...