keskiviikko 21. elokuuta 2013

Mäkitreeni

Moi!

Monet toivoili treenipostauksia enemmän, joten tässä on nyt ensimmäinen, joka oli jäänyt vähän unhoksiin tuonne arkistojen syövereihin muutama viikko sitten kuvattuna. Varoitus! Kuvat ovat huonolaatuisia ja hassuja, pahoittelen! Oltiin tätä mäkitreeniä vetämässä Jannen kanssa kun hoksasin siellä yhtäkkiä, että otetaanpas kuvat tästäkin muistoksi. 

En ollut oikeastaan tämän tyyppisiä treenejä aikaisemmin tehnyt, joissa treenataan räjähtävyysliikkeitä sekä intervallityyppisesti samassa treenissä. Intervalli-juoksulenkkejä olen kyllä tehnyt, mutta tämä oli minulle aivan uutta. Tämän treenin tarkoituksena on nostattaa maitohappojen sietokykyä, eli siis rääkätään kroppa aivan henkihieveriin. :D Välillä on virkistävää kokeilla uusia treenimuotoja ja tämän voisin kyllä sisällyttää pysyvästi viikon treeneihin. On kyllä tehokas! 


Mäkispurtit:

-Aluksi hölkätään rauhalliseen tahtiin 20min.
-Sitten aloitetaan mäkijuoksut. Täydellä teholla juostaan jyrkkää mäkeä ylös ja kävellään se sitten  palautuksena rauhallisesti takaperin alas. (Takaperinkävely mäkeä alas rasittaa vähemmän jalkoja.)  Sitten saman tien takaisin ylös täydellä teholla. Mäkijuoksuja tehdään aina kolme kertaa peräkkäin ja  yhteensä neljä sarjaa (4x3).
-Sarjojen välillä pidetään noin 2minuutin lepo käveleskellen rauhallisesti ja samalla hörpitään vettä.


Supersarja:

-Mäkijuoksujen jälkeen tehdään heti perään askelkyykkyjä ylävartalon kierrolla aina puolta vaihtaen.  Polvi 90asteen kulmassa, eikä polvi saa ylittää jalkaterää.
-Askelkyykystä tehdään heti perään (voi hölkätä muutaman metrin siirryttäessä toiseen liikkeeseen)  luisteluloikkija puolelta toiselle räjähtävästi.
-Liikkeiden välillä noin 1-2minuutin lepo.
-Supersarja tehdään 3x10 molemmille puolille

Loppuverryttelyksi hölkätään 20minuuttia.


Heh, toivottavasti noista kuvista saa edes jonkinlaisen kuvan, että mitä niissä on tarkoitus tapahtua. Mulla oli tämän treenin jälkeen ihan paikat jumissa, kivasti sai uudenlaisia ärsykkeitä lihaksille! Huomasin kyllä, että oma räjähtävyys oli aika heikkoa, mutta tässähän sitä kehittyy, kun sitä rupeaa harjoittelemaan. Tätä olisi sopiva määrä harjoittaa kerran viikossa intervallitreeninä. Treenin sarjoja voi nostaa pikkuhiljaa kehittyessä. Sit eiku vaan mäkejä spurttailemaan! :)

7 kommenttia:

  1. Tosi havainnollinen treenipostaus, tykkäsin hurjasti (-: Tuli heti sellanen fiilis, että tekee mieli lähteä kokeilemaan!

    VastaaPoista
  2. Minäpäs lähden tästä samantien ettimään jonku mäen, että voin vetästä ton treenin :D

    VastaaPoista
  3. Kiitti vinkistä! Pakko kyllä itsekkin kokeilla joskus :) Missähän päin Oulua tämä mäki sijaitsee, oon itekkin täältä Oulusta eikä satu tulee mieleen missä tämmösiä hyviä treenipaikkoja olis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan! :) Ainakin Heinäpäästä löytyy ja Meri-Toppilasta. :)

      Poista
  4. Hei, osaatko sanoa missä heinäpäässä tarkemmin sijaitsee intervalleihin sopiva mäki? :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...